Carlo Valmadi
aneb Zapomenuté renesanční kostely v Podkrkonoší
motto: Krása světa je skrytá. Neznáme celého bohatství vlastních svých krajin.
O.Březina
Pod pojmem tradiční česká krajina si většina lidí představí obraz krajiny barokní – pestrá mozaika polí s loukami a remízky, boží muka u cesty a kostel s baňatou zvonicí na kopci. Stejně jako přestavělo českou krajinu, projevilo se baroko i sakrální architektuře. V žádném jiném období neprobíhala výstavba a přestavba sakrálních objektů v krajině tak razantním způsobem jako v baroku. Zatímco však mozaika krajiny vzala z větší části za své, barokní kostely a kapličky tvoří nepřehlédnutelné dominanty krajiny i dnes. Možná je i trochu škoda, že baroko převrstvilo předcházející éry tak silně, všechny ty kostely jsou si dnes hodně podobné a oblé barokní cibule zvonic jsou tak rozšířené, že si bez nich český venkov snad ani nelze představit. Když pak někde v krajině člověk narazí na kostel, který neprošel barokní přestavbou a udržel si svůj původní gotický nebo dokonce ještě románský ráz, je to takový malý svátek. A zcela specifickou a ojedinělou záležitost pak představují renesanční venkovské kostely, které jsou opravdovou architektonickou raritou.
Zatímco renesančních světských budov (zámky, měšťanské domy) je u nás nespočetně, čistě renesančních kostelů v Čechách není mnoho. Na rozdíl od gotických a románských kostelů to nebylo způsobeno ani tak jejich pozdější přestavbou jako spíše tím, že v porovnání s gotikou i barokem trvala renesance na našem území jen krátce a renesanční sakrální architektura se v pohusitské době v Česku prosazovala poměrně vzácně, což souviselo s oslabenou pozicí tehdejší katolické církve. České renesanční kostely navíc často odkazují na starší gotickou tradici – ještě na počátku 16. století se u nás dokončovaly velké gotické kostely, jejichž stavba se v nestabilním období způsobeném husitskými válkami značně protáhla. Unikátní a laické veřejnosti málo známý soubor renesančních staveb představují ve východních Čechách kostely italského stavitele Carola Valmadiho, který působil většinu svého života na valdštejnském panství v Podkrkonoší. Carlo Valmadi žil mezi lety 1550–1620 a působil ve službách Valdštejnů z Hostinného, proto se většina jeho staveb nachází na Trutnovsku. Ačkoliv je mu přisuzováno mnoho staveb, jen několik z nich je opravdu přímo doloženo. Jeho stavby se vyznačují řadou společných formálních znaků, z nichž nejvýraznější a na první pohled naprosto nepřehlédnutelné jsou podstřešní lunetové římsy. Pro interiéry jsou pak typické empory.
K Valmadiho nejznámějším a nejzachovalejším kostelům patří kostel svatého Václava v Rudníku (1598–1602) a hřbitovní kostel Nanebevzetí P. Marie v Maršově (1605). Valmadi je považován za autora sgrafitové výzdoby kostela sv. Jakuba v Dolní Olešnici a doložena je i jeho účast na stavbě kostela svatého Jakuba v Dolním Lánově. Podílel se na přestavbě kostela Nejsvětější Trojice v Hostinném a je mu připisována i přestavba původně gotického kostela Nejsvětější Trojice ve Zdoňově kolem roku 1600. Toto autorství je založeno na podobnosti některých architektonických prvků s prvky na jiných Valmadiho sakrálních stavbách a není s jistotou podložené. Všechny výše zmíněné kostely se nacházejí na území bývalých Sudet a tomu také odpovídá jejich stav. Čestnou výjimku představuje udržovaný kostel v Hostinném. Genius loci dotvářejí zanedbané hřbitovní areály, uvnitř kterých se kostely nacházejí. U nejcennější Valmadiho památky- kostela v Dolní Olešnici probíhají momentálně restaurátorské práce, které mají za úkol zachránit unikátní výzdobu fasády. A záchranné práce běží naplno i v Horním Maršově.

Jižní římsu zdobí ornamenty a německá pořekadla, např. HEVT SIND WIR – FRISH GESVNDT – UND STARCK § – MORGEN ALL TODT – VND LIGN IM – SARCK (Dnes jsme čerství, zdraví a silní, zítra všichni mrtví a ležící v rakvi.)

Kostel svatého Václava v Rudníku – kombinace renesančních lunet a barokní cibule. Ve spodním patře zvonice jsou zazděny klíčové střílny dokládající i obrannou funkci kostela.

Ze stejného materiálu je i středověký erb a unikátní gotický reliéf s výjevem zápasu kováře a medvěda

Krásný reliéf se svatým Jakubem. Je s podivem, že se zachoval nepoškozený – červený permokarbonský pískovec snadno zvětrává…

Ke kostelu vede krásné schodiště ze štípaného fylitu. Lunety chybí, ale jejich stopy byly nalezeny při čištění omítky. Kdy došlo k jejich odstranění se neví, na historických snímcích a nákresech je kostel už s jednoduchými římsami.

Genius loci maršovského kostela dotváří staletá lípa, barokní sochy a zajímavým způsobem zrestaurovaná a dostavěná fara…
Zatímco o souboru broumovských dientzenhoferských barokních kostelů byly popsány metry papíru a o jejich existenci panuje všeobecné povědomí i mezi laiky, “podkrkonošské” dílo Valmadiho je neprávem tak trochu opomíjeno. Je to s podivem, vždyť Carlo Valmadi patří k nejvýznamnějším středoevropským renesančním stavitelům a podílel se například i na přestavbě Schwarzenberského paláce v Praze.
literatura:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Carlo_Valmadi
- Genius loci maršovského kostela dotváří staletá lípa, barokní sochy a zajímavým způsobem zrekonstruovaná dostavěná fara…
- U kostela Nanebevzetí Panny Marie v Horním Maršově
- U kostela Nanebevzetí Panny Marie v Horním Maršově
- Genius loci kostelů dotvářejí zanedbané hřbitovní areály v “sudetském stylu”
- Nicméně Valmadiho rukopis je zřejmý na první pohled
- Kostel ve Zdoňově
- Nad lomeným vchodem do věže jsou zasazené do zdi i erby rodů obou manželů.
- Do stěny kostela jsou zazděné náhrobky Hannibala z Valdštejna a jeho ženy Kateřiny Berkovny z Dubé a z Lipé.
- Kostel svatého Václava v Rudníku – litinový náhrobek se sochou z 19. st.
- Litinový náhrobek se sochou z 19. století u kostela v Rudníku
- Kostel svatého Václava v Rudníku – litinový náhrobek se sochou z 19. st.
- Kostel svatého Václava v Rudníku – kombinace renesančních lunet a barokní cibule. Ve spodním patře zvonice jsou zazděny klíčové střílny dokládající i obrannou funkci kostela.
- Lunetové římsy u kostela v Rudníku
- I přes pozdější barokní úpravy jsou Valmadiho kostely na první pohled osobité
- Kostel svatého Václava v Rudníku
- Kostel svatého Jakuba v Dolním Lánově – vstupní portál s vročením
- Renesanční portál z červeného permokarbonského pískovce
- Kostel svatého Jakuba v Dolním Lánově – vstupní brána do hřbitovního areálu
- Reliéf se svatým Jakubem
- Ze stejného materiálu je i gotický reliéf s výjevem zápasu kováře s medvědem
- Kostel svatého Jakuba v Dolním Lánově
- Kostel svatého Jakuba v Dolním Lánově
- Kostel svatého Jakuba v Dolním Lánově
- Kostel svatého Jakuba v Dolním Lánově. Ošklivá nepůvodní omítka postupně opadává…
- Jižní římsu zdobí ornamenty a německá pořekadla, např. HEVT SIND WIR – FRISH GESVNDT – UND STARCK § – MORGEN ALL TODT – VND LIGN IM – SARCK (Dnes jsme čerství, zdraví a silní, zítra všichni mrtví a ležící v rakvi.)
- Zátiší s Kristem u kostela v Olešnici
- Kostel sv. Jakuba v Dolní Olešnici – márnice
- Kostel sv. Jakuba v Dolní Olešnici
- Kostel sv. Jakuba v Dolní Olešnici s původními sgrafity
- Kostel sv. Jakuba v Dolní Olešnici – lunety na jižní stěně
- Nezvykle působí i podstřešní lunety, které jsou pro Valmadiho typické
- Ostatní lunety zdobí sgrafita apoštolů
- Apoštol sv. Ondřej
- Nejkrásnější je kostel v Olešnici s unikátní výzdobou dochovaných renesančních sgrafit
- Kostel sv. Jakuba v Dolní Olešnici
- Kostel ve Zdoňově leží už na Broumovsku mino Podkrkonoší
- Staré náhrobní kameny zazděné v hřbitovní zdi
- Kostel Nejsvětější Trojice v Hostinném – smírčí kříž
- Valmadi se podílel i na přestavbě kostela v Hostinném. Pozdní gotika, renesance i baroko…
- Barokní sochy na portálu u kostela
- Kostel v Hostinném s barokním portálem
- Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Horním Maršově – interiér, vročení na původní omítce
- Empora v interiéru kostela v Maršově
- Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Horním Maršově – interiér
- Pohled do interiéru – záchranné práce jsou v plném proudu…
- Uvnitř kostela…
- Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Horním Maršově
- Zapomenuté kostely renesančního stavitele Carola Valmadiho dotvářejí krajinu Podkrkonoší (kostel v Horním Maršově)
- Pohled na kostel bez typické barokní cibule na zvonici je dosti neobvyklý
- Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Horním Maršově
- Ke kostelu vede krásné schodiště ze štípaného fylitu. Lunety chybí, ale jejich stopy byly nalezeny při čištění omítky. Kdy došlo k jejich odstranění se neví, na historických snímcích a nákresech je kostel už s jednoduchými římsami.
- Kostel Nanebevzetí Panny Marie v Horním Maršově
- Kostel Nanebevzetí Panny Marie se vyznačuje krásnou polohou nad Maršovským údolím













































































































